Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Gyenge szél és csillagok

A délután nem kerekedett fel minket jobban segítő szellő, 10 csomó, ami fújdogál, ennek megfelelően lassabban fogynak a mérföldek az eddigi átlagunkhoz képest.

Ebéd után 3 órát aludtam és ezzel nem voltam egyedül. Van, aki a napozást választotta, olvasgatva elöl a hálón és a naplókba bekerültek az elmaradt fejezetek.

Az éjszakai szolgálatunkat Bélával végig beszélgetve, gyorsabban telik az idő, és az ezernyi csillaggal borított égboltot kémlelve elemezzük az ott látottakat. A telefonjában lévő GPS-el összekötött szoftver segít a csillagok felismerésében. Az ég felé tartva kirajzolja és nevesíti a bolygókat és a csillagképeket, kifejezetten hasznos és érdekes szórakozás.

3 órakor váltás, majd egy szelet süti lefekvés előtt, de csak a boldogság hormonok miatt (banánkenyér málnalekvárral ) – este készült a sütőben, Bettyke jóvoltából.

Visszaállítjuk 1 órával az órákat. Több időzónán is áthaladunk majd az út során és mivel érkezéskor 4 óra mínuszba érkezünk, fokozatosan készülünk erre.

Jópofa és szokatlan volt a kérdés felém, bosi mennyi legyen az idő? Még soha nem határoztam meg én, hogy hány óra is legyen, tavaly Gyuri volt az időfelelős, aki ha nem is ezért, de kár, hogy nincs itt velünk.

10  csomó körüli gyenge szélben csendes éjszaka után, hasonló a reggel és a délelőttünk is. Éjjel három vitorlás is volt a közelünkben, a navigációs fényeik hajnalig látszottak, majd pirkadatkor a pára láthatatlanná tette őket. Nálunk most 10 óra van, ami otthoni idő szerint déli 12 és a koordinátáink: 20 07 N és 030 50 w

Üdv a szárazföldre és kövessétek utunkat itt!

bosi és a OD - team

0 Tovább

A hajók között mi vagyunk a lakóbusz

Tegnap írtam, hogy a gyenge szelek nem kedveznek nekünk, mert nehezek vagyunk. Többen kérdezték, hogy mi az oka, mit is jelent ez.

A One Dream egy charter katamarán, felszerelve mindenféle kényelmi berendezéssel, nem pedig sporthajó. Csak a konyhában annyi az edény, pohár, háztartási gép, mint a legkomolyabb háztartásokban. Az áramfejlesztőgép és a klímaberendezések több, mint 500 kilogrammot nyomnak. Velünk van 2 kerékpár, vízi sport eszközök, csak a gumicsónak az 50 Le motorral 330 kilót nyom, viszünk a tartályokban 1000 liter vizet, az alkatrészek és a szerszámok 200 kilót tesznek ki és a rengeteg egyéb kacat ami persze mind kell, csak nem az átkeléshez. A 40 garnitúra ágynemű és törülközők és sorolhatnám, de minek.. vagyis több mint 3 tonna ! Sok.

A délután jól telt a tempónk és irányunk is kielégítő. Három hajót is láttunk a mezőnyből az egyik elöl ki is kellett térnünk, olyan közel keveredtünk egymáshoz. Az est beállta előtt NY-i irányunkat D-NY-i ra változtattuk a széltérképek elemzésének eredményeként. Lesz pár csendesebb nap és megpróbáljuk kikerülni, bár teljesen nem lehet.

A csapat fáradt, főleg, hogy sorban kimaradnak vagy rövidülnek a pihenőidők az egyéb teendők miatt. Takarítás, halpucolás, valami aktuálisnak a szervizelése, és a vitorla cserék, mert ahhoz két ember kevés.

Pontban éjfélkor átléptük az első bűvös határt, már csak kétezer mérföld van hátra, vagyis hasznosan már 700-at megtettünk. Többet mentünk, de a valós táv ennyi. Éjjel a radaron négy szomszédunk is volt, reggelre 1 vitorlás maradt a többiek elvesztek a szemünk elől.

Délelőtt Zolival beragasztottuk a lyukat, ahol napok óta a hátulról jövő és a hajó aljára csapódó hullámok matt befolyt a víz, kérdés, jó lesz-e, mert nem tudtuk kiszárítani a ragasztandó felületet. Legyengült a szél ennek következménye, hogy cammogunk, bukdácsolunk a rövid szabálytalan hullámokon, a hőmérséklet 31 fok. Szinte folyamatosan delfinek úsznak a hajóorr előtt.

Ma szabit vett ki mindenki, minden jel erre mutat, nehezen sikerül a feladataink végére járni, nem is bolygatom a fiúkat. Ismét NY-ra fordulunk, spinakker pedig  alig marad fent a kis szélben, de bízom a döntésünkben és a szerencsében.

Déli koordinátánkat nem tudom, mert nem volt GPS jelünk egyik vevőn sem, a 15 órás: 21 00 N és 028 30 W, irányunk 260 fok. Ma hajnali 4 órás helyzetünk az abszolútban 20. hely és kategóriánkban a második.

Tegnap kérdezték e-mailen, hogy mi is az abszolút és, hogy kategória…Az abszolútban minden résztvevő szerepel, aki indult, legyen az versenyhajó, túrahajó, katamarán vagy egyéb. Értelemszerűen a versenyhajók lényegesen gyorsabbak, jobban terhelhetők, míg a komfortosabb társaik lassabbak. Ha autós szemmel nézzük a kérdést, a sportkocsik és limuzinok között mi egy lakóbusszal vagyunk. A kategóriánkba a túra katamaránok tartoznak, mérettől és menettulajdonságoktól függetlenül.

Holnap ismét küldünk pár sort, sziasztok, addig is nézzétek, hogy éppen hol járunk!

bosi és az OD-team

 

0 Tovább

600 mérföld után összetettben a 20. helyen

Sziasztok!

A hajótestbe lassan folyik be a víz, de nincs idő és energia most ezzel foglalkozni, a hullámzás ás a szél iránya nem egyezik és ez most nehezíti az utunkat, ugyanis a katamaránok lényegesen érzékenyebbek erre mint egytestű társaik.

Nehéz a döntés, de meghoztam, teljes hátszél, spinaker fel, jöjjön, aminek jönnie kell. Szelünk 15-20 csomó körüli, és amíg megtaláljuk a helyes rögzítését a spinnek, elmegy vele az egész délután.

A nehézséget az okozza, hogy a magas hullámokról leszaladva 30-40 fokokat is kitér a hajó, ami nem csökkenthető. Ennek ellenére a hátszélvitorlának vonalban kell maradnia. Bonyolult kötélpályákkal határoljuk a ballon oldalkilengéseit és elégedetten figyeljük az eredményt. Sebességünk jónak mondható, megszűnik a billegés és így kellemesen telik az éjszaka is.

A reggel ismét izgalmakat hoz és borús időt. Kapás az egyik boton. Egy centimétert sem tudok húzni a zsinegen, csak engedem, engedem vagy 200 métert még, de nem fárad, majd csend. Ez elment. Kitekerem a damilt persze már csali nélkül. Félóra sem telik bele és a másik bot kiflibe hajlik, visít az orsó és megkezdődik a fárasztás. 20 perc elteltével az eredmény: a hal áll jobban, csak visz és viszi a damilt és nem tudjuk kihúzni.

Persze a hajónk robog, a spinaker azóta is fent, majd Zoli kérdően rám néz. Mi legyen? Vitorlás versenyen vagyunk nem horgászversenyen, a válaszom. A hal kivétele miatt le kéne húzni a vitorlákat, lassítanunk kéne, de… átgondolom egy villanás alatt, fejemmel bólintva jelzem, hogy mehet, és már rohanunk is és bevonjuk a vitorlát.

Vissza a pecához és kezdődik, ami velem, velünk még soha nem történt. Apránként, 20 centiméterenként húzzuk közelebb, azt is ketten, mert egyedül nem lehet. Az egyikünk tekeri az orsót, a másik kesztyűben segíti a zsinórt, majd csere. Norbi és Béla is becsatlakozik, ketten nem bírjuk. Közel egyórás harc, és a végeredmény békésen pihen a One Dream fedélzetén.

Vitorlák fel, és ismét a vitorlázás a program. Hogy miért álltunk meg? Nem a cél a fontos, hanem az oda vezető út! Vitorlázni lehet még eleget, de ez talán nem ismétlődik meg egyikünkkel sem. Jó döntés volt, mindenki boldog és itt nálunk a fedélzeten, ez a legfontosabb.

Királymakréla. A világon a legnagyobb makrélafaj és abból is a nagyobbak közé sorolható, mert ez 32 kg. Szép fogás, nézünk össze elégedetten és Zoli és nekiáll a feldolgozásának. Ezt megelőzte a zsákmányunkkal a fényképezkedés és követte belőle készült lakoma. Kb. 20 kg. színtiszta hús került bepácolva a fagyasztóba, és ezzel szerintem be is fejeztük a horgászatot a következő 10 napra, mivel nem tudnánk mit kezdeni a további halacskákkal.

Történt azért számomra szomorú is, elszakadt az órám szíja és a mindentudó CASIO vitorlázós órám a hullámsírban végezte. 2002 ben kaptam Árpi barátomtól és csapatától egy tanfolyamos hét után. Kilenc éven és sok ezer mérföldön keresztül mutatta mindazt, amit egy hajós embernek tudnia kell.

November 23-án Déli 12h-kor a poziciónk 22 10 N és 025 32 W  ami több mint 600 tengeri mérföld megtétele a rajttól. Tegnaphoz képest nem változott a pillanatnyi helyzetünk a mezőnyhöz képest, kb. a 20. helyen összetettben és a katamaránok között a második helyen „robogunk”. Szélgyengülés várható, ami nem kedvez nekünk, mert nagyon nehezek vagyunk. Holnap ismét írok, addig is minden szépet és kövessetek minket itt!
Üdv, bosi és az OD-team

0 Tovább

Friss mahi mahi és lyukas hajótest

Délután van, a nap a legmelegebb sugarait küldi felénk, hátul a lépcsőnél a tengervizes szivattyúnk jóvoltából slagból locsolom az óceán hűsítő vizét a fejemre.

Egész elviselhető. A kevés alvás után igazán frissítően hat, hajónk közben 10 csomóval szalad az olykor 4 méteres hullámok tetején. Ami vitorlát lehetett felhúztunk, beengedve a pecák, fejedelmi ebédet kaptunk, vagyis minden rendben. Az étel, ami délben az asztalra került, Mahi-mahi  mangós- zöldcitromos salsa és egy pohárka fehérbor.

Ma fogtuk a halakat, két mahit, de egy hatalmas tonhal jó 10 perces küzdelemben nyert velem szemben és az életét kapta ajándékba. Zoli hevederekkel kikötve pucolta, filézte, szeletelte hátul a lépcsőn, igazi mestermunkát végzett.

Kétszer is tartottunk Bélával taktikai megbeszélést a legfrissebb széltérképeket bújva, merthogy versenyben vagyunk, legalábbis azt a híreket kaptuk, hogy nem is állunk rossz helyen.

A napot az fogja este tetézni, kinyitom a víztartály főcsapját és mindenki forró vízben lezuhanyozhat, megborotválkozhat, és még ki tudja. Nem mintha amúgy nem lenne mosdásra lehetőségünk, de spórolni kell és ezért a fürdőkben napi tartályok vannak 10 liter vízzel.

Ne tévesszen meg senkit, nem lettem étel függő, de ezt le kell írjam. Vacsora: a frissen fogott halainkból  sushi wasabival és  carpicho zöldcitromos gyömbéres pácban, és ez nem vicc! Mindez rohanva az éjszaka sötétjében. Ez ami egy egytestű hajón ilyen körülmények között kivitelezhetetlen. Ez katamaránok egyik jó tulajdonsága, hogy megmarad rajta az utazási konfort.

Jól haladtunk ma, az éjszaka szélerősödés várható, hát várjuk. Meg is jött. Viszont fordult is keletre, ezért a hullámok oldalról lökdösnek, hatalmasakat puffanva a hajótesten vigyázülésbe ugrasztva az épp pihenni vágyókat.

Hajnal kettő után már szédelgek a fáradságtól, és még fél óra a váltásig. Fekve találnak rám, kikötve hevederrel a kormány előtt. Nem vagyok büszke erre, sőt, de elaludtam. Felébredve kiosztom magamra az elégtelent és levánszorgok a kabinomig, ahol a szégyentől, hogy velem ez előfordulhatott, hogy szolgálatban elalszom, már az ágyban sem tudok elaludni egy ideig.

De sikerült, mert fél nyolckor a fenékpumpa szivattyújának riasztása ébreszt. Nagyszerű. Valahol folyik a hajótestbe a víz. Munkásruhában fetrengve a járatokban kezdem a napot, Zoli segítségével. Megvan. A hajó alján van gyárilag kialakítva a mentősziget tartóládája, ennek pereme elvált a hajótesttől és az utolérő hullámok felcsapódásakor folyik be a víz. Lesz mit csinálni megint.

Közben Béla letölti a legfrissebb adatokat, időjárás, pillanatnyi állás, stb. Jelenleg a hozzánk megérkezett infókból az abszolút 20 helyen és a katamaránok között a második helyen igyekszünk St.Lucia felé. November 23-án a 12h-kor,  pozíciónk:  23 02 N és 022 28 W

Holnap ismét jelentkezünk,addig is itt követhetitek, hogy épp merre járunk.

üdv, bosi és az OD-team

0 Tovább

Kategóriájában második helyen áll a One Dream

Az első tengeren nap a lehető legjobban alakult a One Dream számára. Az Atlantic Rally for Cruisers egyetlen magyar egysége az élmezőnyben vitorlázik. A Lagoon 440-es katamarán a hátfői nap után kedden is megtartotta előkelő pozícióját és délután 4 órakor kategóriájában a 2. helyen állt. A kategória első helyezettje kb. 50 tengeri mérfölddel tart a One Dream előtt. A magyar hajó 10 csomós sebességgel halad. A versenyt élőben nyomon követhetik itt.

Az első (hétfői) nap végén Bosi rövid üzenetet küldött:

„Hierro szigetétől 60 mérföldnyire délre vánszorgunk. Itt a kutatók szerint tengerfenék vulkanikus tevékenysége miatt a egy sziget emelkedik majd ki az óceánból.

Belekerültünk egy gyenge szeles mezőbe, ami kb. 200 négyzetkilométer. Ezen át cammognunk, biztosan lesz egy nap is, gondoltam még reggel. A széltérképek kissebre jelezték és az sem volt a tervben, hogy ez jön velünk. Mindegy. Ellene tenni nem tudunk, át kell haladnunk rajta. Tovább kellett volna haladnunk dél felé és csak később fordulni nyugatra, ahogyan anno a Colombus is tette. Ahogy láttam a mezőnyből sokan azt az irányt választották és megkapták a „jó” szelet.

A hajóval és velünk is minden rendben, hatórás váltásokban cserélünk szolgálatot és azt is párban. Dél körül nagy létszámú delfinraj lepte meg a csapatunkat és hosszú percekig ugrándoztak és úszkáltak körülöttünk, színfoltot adva a délután kezdetének. Lassan sötétedik, és a 12 csomós szelünk 7-8 csomós sebességgel tolja a hajót méltóságteljesen délnyugati irányba.

A vacsora paella tenger gyümölcseivel, hozzá finom vörösbor még otthonról és banános gyümölcskenyér házi sárgabarack lekvárral. Mindent Bettyke készít, természetes alapanyagokból, igazi ínyenc konyha működik a hajón a fiuk nagy örömére. Fontos része ez a napoknak, ilyenkor tudunk egymással pár szót beszélgetni, majd mindenki megy a dolgára, vagy épp a pihenőidejét kezdi meg.

Az éjszaka, közepes tempót hoz, irányváltás után délnek tartunk, tartjuk a 8 csomós átlagot, hullámzás közepes még aludni is tudok pár órát.

Reggel ismét forduló irányunk most 250 fok.

Koordinátáink: 25 06 N  és 019 48 W

Holnap délben ismét jelentkezünk, sziasztok

bosi és a OD-team 

0 Tovább

Átkelés

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek